onsdag 23. februar 2011

Tovede votter med rillekant

Endelig et ferdig prosjekt!

Jeg har fått utrolig mange koselige tilbakemeldinger på votteoppskriften jeg la ut i fjor.Tusen takk for det :) Nå har jeg prøvd å lage et par barnevotter. Tantebarnet mitt på snart 5 år trengte visst votter, så da måtte tante trå til! Har tidligere laget et par votter til meg selv med rillekant nederst som jeg er fornøyd med, så var på tide å prøve det igjen. Det er forresten en perfekt måte å bruke smårester på.

Ble et dårlig bilde, og man ser ikke fargene så lett. (Blå, lilla og grå). Og skulle kanskje dampet de før fotografering?

Jeg fikk en "god" idè og broderte på noen sirkler for å få litt mer barnevott-preg . Jeg plagdes veldig, de ble ikke runde, og de ser bare veldig rare ut. Angre, angre. Tror ikke jeg blir å gjøre det flere ganger...

Legger ut oppskriften, kanskje det er flere som har tantebarn som trenger nye votter? 

Oppskrift på tovede votter med rillekant i størrelse ca 5 år :)
Garn: Rauma Finullgarn (dobbel tråd), Fritidsgarn, Rauma Vamsegarn
Pinner: 5,0 

Legg opp 10 m. (Evt. flere eller færre avhengig av hvor bred du ønsker). Strikk frem og tilbake til du har 24 riller. Fell av. Sy sammen slik at du får en ring.

Plukk opp 24 m. mellom rillene. Strikk deretter glattstrikk ca 6 omg., og øk 4 m. (1 m. på hver p.) Strikk ytterligere 8 omg. Strikk inn en konstrasttråd over 5 m til tommelen. Fortsett med 20 omg. glattstrikk før felling (se nedenfor). Felling gjøres annen hver omg. 2 ganger. Deretter felles det hver runde til det gjenstår 8 masker. Dra tråden gjennom maskene

Felling:
1. og 3. pinne: Strikk 1. m, ta neste løst av, strikk neste m. og trekk den løse masken over.
2. og 4. pinne: Når det gjenstår 3 m., strikkes 2 rett sammen, og den siste strikkes vanlig.

Tommel:
Ta opp maskene over og under kontrasttråden = 10 m. Ta opp 1 maske i hver side = 12 m. Strikk 13 omg. glattstrikk. Fell av annenhver omg. 2 ganger. Da gjenstår det 4 m., dra tråden gjennom.

Toving:
Dette varierer veldig fra maskin til maskin, og man må bare prøve seg frem. Hjemme hos oss bruker jeg å tove på 60 graders bomullsprogram, men jeg setter den på kortprogram som varer i 50 min. Bruker et par spiseskjeer med grønnsåpe, men man kan gjerne bruke Milo i stedet.


Har man lyst til å lage rillekant på damevottene, er det bare å legge opp 10 masker pluss/minus avhengig av hvor bred man ønsker kanten. Strikk like mange riller som det antall masker man vanligvis legger opp.

Ha en fin kveld!

  

3 kommentarer:

Anonym sa...

Flotte votter, nå blir nok tantebarnet fornøyd.
ha en fin dag
/myr

Linda sa...

tusen takk for oppskrift, disse skal jeg prøve meg på :)
Ble skikkelig stilig med den rillekanten øverst

Unknown sa...

Syns sirklene ble søte jeg;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...